Forskere: Det er bedre at sove længe om morgenen end at stå op for at træne

Forskere: Det er bedre at sove længe om morgenen end at stå op for at træne

At stå tidligt op for at træne om morgenen lyder for de fleste af os som en utopi. For der er næsten intet bedre end at sove en halv time ekstra end at tvinge sig til at stå op for at træne.

Man kan dog godt ende med at få lidt dårlig samvittighed, når man møder på job og hører sine kollegaer fortælle, at de lige har været en tur i fitness-centret for at spinne, dyrke yoga eller et eller andet mærkeligt. Men ifølge forskere kan du uden problemer trykke på snooze-knappen med god samvittighed, da det er bedre at være udsovet, skriver Café.

Mange synes, at det er en god idé at træne om morgenen, især alle de morgenfriske, som mener, at man bliver meget friskere ved at stå op klokken 04:30 for at tage i fitness-centret. Men ifølge studier er det bedre at træne om aftenen.

Gennemgået 70 studier

Efter at have gennemgået 70 forskellige studier, hvor man sammenligner morgen- og aftentræning, har forskere nu fundet ud af, at træningstidspunktet ikke har den store betydning. Hvis man nu skal vælge at træne, er det faktisk bedst at træne om eftermidaggen.

For hvis man træner tidligt om morgenen, risikerer man nemlig at udsætte sig selv for søvnmangel, hvilket har den modsatte effekt på træningen.

PxHere

Mindsker forbrændingen

For lidt søvn i store mængder kan påvirke både koordination og udholdenhed, hvilket øger risikoen for skader markant. At sove for lidt påvirker også hormonerne i vores krop, hvilket kan mindske forbrændingen.

Det vigtigste ved træning er dog at gøre det, uanset hvornår på døgnet det sker. Værd at bemærke er, at det er godt at træne omtrent samme tidspunkt hver dag, så kroppen lærer det.

Shutterstock

Det lyder dejligt, nu kan man sove længe om morgenen uden dårlig samvittighed! Tryk nu på DEL-knappen, så dine venner også får denne vigtige information!